ادبیات فارسی

ادبیات فارسی
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ادبیات فارسی و آدرس adabiyat3.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پیوندهای مفید

 چکيده ي داستان ليلي و مجنون

يکي از بزرگان بني عامر از داشتن فرزند بي نصيب بود. تا اين که خداوند به او پسري زيبا عطا کرد. اين فرزند را قيس ناميدند. قيس در لغت عرب به معني"شدّت" و "صلابت" و "شيردرنده "است و همچنين نام يکي از بتهاي عرب بوده و از نامهاي رايج مردان عرب است.(3)قيس در مکتب خانه و يا به روايتي در هنگام چراندن گوسفندان عاشق دختري به نام ليلي مي شود. شروع عشق و دل باختگي ليلي و قيس به مانند عشق ساير دل باختگان، با پديدار شدن جمال معشوق بر عاشق همراه است. در داستان ويس و رامين، با وزيدن باد و کنار رفتن پرده ي کجاوه، جمال ويس بر رامين آشکار مي شود و سرآغاز عشق است:

چو بادي بر عماري بر گذشتي

جهان از بوي او خوش بوي گشتي

چو تنگ آمد فضاي آسماني

که بر رامين سرآيد شادماني

برآمد تندباد نوبهاري

يکايک پرده ها بربود از عماري

رخ ويسه پديد آمد ز پرده

دل رامين شد از ديدنش برده

در داستان ورقه و گلشاه نيز به مانند ليلي و مجنون آغاز عشق از مکتب خانه است.

چون ده سال پروردشان روزگار

نشاندندشان پيش آموزگار

معلم به تعليم شد در شتاب

که تا هر دو گشتند فرهنگ ياب

چو فارغ شدندي ز تعليم گر

به مهر آمدندي بر يکديگر

به سوي وي اين گاه نگريستي

دمي پر زدي سرد و بگريستي

عشق قيس و ليلي، در آغاز دور از چشم اغيار است، اما سرانجام علني شده وباعث مي شود که پدر ليلي از ملاقات آن دو جلوگيري کند. عاشق و معشوق پنهاني به ملاقات يکديگر مي روند. شدّت علاقه مندي قيس به ليلي به جايي مي رسد که پدر و ديگر بزرگان بني عامر نگران حال او مي شوندو پس از اطلاع از عشق قيس، راه حل را در خواستگاري از ليلي مي دانند. امّا پدر ليلي به دلايلي با اين ازدواج مخالفت مي کند. پس از اين ناکامي قيس با پريشاني و شوريدگي آواره ي کوه و دشت مي شود و به جاي همدمي با انسانهايي که درد عشق او را درک نمي کنند، همنشين دد و دام مي شود. پدر تنها راه خلاص فرزند از اين عشق را رفتن به حج و توسل به خداي کعبه مي داند. به اين اميد که عشق ليلي از دل فرزند خارج شود. هنگامي که قيس به کنار کعبه مي رسد، به جاي دعا در مورد سرد شدن عشق ليلي، از خدا مي خواهد که عشق او را نسبت به ليلي جانسوزتر نمايد. قيس همچنان آواره ي دشت و بيابان است تا با نوفل مأمور جمع آوري زکات و صدقات مواجه مي شود نوفل که مردي شجاع و در عين حال اهل دل است، قول مي دهد که قيس را به وصال ليلي برساند. نوفل در اين راه حتّي مجبور به جنگ با قبيله ي ليلي هم مي شود، اما اين کار ثمري نمي بخشد و تلاش اين انسان خيّر نيز مشکل قيس را حل نمي کند.

ازدواج ليلي با جواني از بني اسد يا بني ثقيف ، وضعيّت عاشق و معشوق را دگرگون مي سازد. ليلي به اجبار عازم خانه ي شوهر مي شود. اما به خاطر وفاداري به قيس هرگز حاضر نمي شود که خواسته هاي شوهر را برآورده سازد. قيس نيز پريشان حال تر از گذشته همدم وحوش است.

در اين دوران فراق، ارتباط ليلي و مجنون از طريق نامه هايي است که براي يکديگر مي نويسند. تا اين که شوهر ليلي در اثر بيماري از دنيا مي رود و مانع وصال بين عاشق و معشوق از ميان مي رود.

ملاقات ليلي و مجنون بعد از مرگ شوهر ليلي که در واقع آزاد شدن از قيد و اسارت نظام قبيله اي را به همراه داشت، از حد ملاقاتي حضوري که بيان دل دادگي آنهاست، تجاوز نمي کند و مجنون به عنوان عاشقي عذري با چشم پوشي از وصال، عازم کوه و دشت مي شود. مرگ ليلي در اثر بيماري، نقطه ي اوج دل دادگي هاست. مجنون با شنيدن خبر مرگ ليلي، خود را کنار قبر او رسانده، با در برگرفتن گور معشوق جان مي دهد.

اين در حالي است که عاشق و معشوق اگر در اين عالم از وصال بي بهره بودند، اميدوارند که در جهاني ديگر وصال صورت پذيرد. آن گونه که نظامي با بيان خوابي که زيد بعد از وفات ليلي و مجنون مي بيند، اين اميد را تحقّق يافته مي داند.

آن چه اکنون بايد به آن بپردازيم ,اين است که آيا ليلي و مجنون شخصيّتي حقيقي دارند، يا ساخته ي فکر و ذهن داستان نويسان مي باشند ؟

براي يافتن پاسخي مناسب براي اين سؤال، ابتدا منابع اصلي داستان را مورد تجزيه و تحليل قرار مي دهيم.

کاری از فائزه سالاری

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: داستان
برچسب‌ها: لیلی و مجنون لیلیمجنون
[ 21 فروردين 1392 ] [ 21:32 ] [ ]
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
لینک های ویژه
امکانات وب